ブレちゃんが2ヵ国語で映画感想

もののけ姫のブレちゃんが2ヵ国語で映画感想のレビュー・感想・評価

もののけ姫(1997年製作の映画)
4.0
10年ぶりに『もののけ姫』(1997)を見た。「宮崎駿監督とエコロジー」というテーマ―のネットドキュメンタリーのためにインタービューされたがきっかけだった。その準備として、宮崎映画全作品を1週間かけて見た。いい訓練だった。長い間宮崎とジブリに対して悲観的だったけど、全体として見たことで、くどいブランド化と誇大評価を無視して「宮崎映画」の何がいいかピンポイントできるようになった。一言でいえば、宮崎映画は「プロセス(過程・作用)」に熱心な注目を与える世界観を提供する。自然的プロセス(水や空気の流れ、植物の生長)、機械的プロセス(機械の動き、建物の構造)社会的プロセス(労働過程、街人の動員)。お気に入りの作品ではないけど、『もののけ姫』では、プロセスに対しての注目が生む倫理を明確に見える作品である。人間の登場人物は多かれ少なかれ『もののけ姫』の「悪者」として機能する。動物たちとの戦争を招き、アシタカに来る祟りを生じさせるのは近代を求めている人間たちの自然への搾取と攻撃であるから由来する。でも人間たちの「悪さ」は道徳的な「悪」ではなく、知的な「間違え」、より正確に言えば「注意不足」である。彼らの行動は単純な目標指向的な世界観に基づいている。自分の行動が触媒した過程の全てを目標に還元して、目標を達成した時に全ての過程が停止すると確信する世界観。『もののけ姫』が描写する争いとクライマックスは、プロセスについて限られた理解の有害性を強調しようとしていると言える。 物語だけではなくて宮崎さんの可視性全体は、人間の行為を埋め込む複雑な因果関係にほぼ強制で視聴者に注目させようとしている。
I watched Princess Mononoke (1997) for the first time in probably 10 years. I was interviewed for an internet documentary about Miyazaki and ecology, so to prepare I did a marathon of all his feature films. It was a good exercise. I’ve been cynical about Miyazaki and Studio Ghibli for a long time, but re-watching these films – in fact, seeing some of them in their entirety for the first time – I got a sense of what makes a Miyazaki film good beyond the branding and hype. A Miyazaki film offers a worldview characterized by an intense attention to processes: natural processes like the movement of air and water or the growth of plants; mechanical process like the workings of machines or the structure of buildings; and social processes like labor. Princess Mononoke isn’t my favorite, but it’s a good one to see how this attention to process feeds into ethics. In Mononoke, the modern humans are more or less the “bad guys,” in that their attacks on nature are what drives the animals to war and creates the tatari curse that infects the main character. However, their badness isn’t a moral “evil” but an intellectual “mistake,” or more accurately, “inattention.” The humans’ actions are based on a simple goal-oriented worldview. You act on the world seeing the processes you catalyze in terms of the goal, thinking that things end once the goal is reached. In Mononoke the conflict, and especially the climax, are meant to highlight the harmfulness of thinking that a process stops once you’ve reached your particular goal. All of Miyazaki’s visuality is meant to force us the viewer to pay closer attention to the more complex causality in which human action is embedded.